Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.1201
Tajrishi H, Zabbah S, Hatami J, Ebrahimpour R. Perceptual Decision-Making in Realistic Situations with the Integration of Visual Evidence and Social Cues: The Diffusion Model as an Analytical Tool. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :99-109
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1632-fa.html
آقامحمدحسین تجریشی حورا، ذباح سجاد، حاتمی جواد، ابراهیم پور رضا. تصمیمگیری ادراکی در موقعیتهای واقعگرایانه با تلفیق شواهد بصری و نشانههای اجتماعی: مدل رانش انتشار بهعنوان ابزار تحلیلی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :99-109
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1632-fa.html
چکیده: (230 مشاهده)
چکیده
مقدمه:
تصمیمگیریها در موقعیتهای واقعگرایانه معمولاً بر اساس ترکیب اطلاعاتی است که از منابع مختلف کسب میشود. هدف مطالعه حاضر، بررسی انواع تأثیر اجتماعی اطلاعاتی بر تصمیمگیری در حضور شواهد حسی و بعد از آن اطلاعات اجتماعی است و سپس چگونگی وقوع این تأثیرات بررسی میشود.
روش کار:
در پژوهش حاضر با استفاده از آزمون تصمیمگیری ادراکی، آزمایشی در مورد تصمیمگیری در حضور شواهد حسی و اجتماعی طراحی شد، تا با استفاده از آن، تأثیرات اجتماعی هنجاری به حداقل رسد و تنها بر تأثیرات اجتماعی اطلاعاتی تمرکز شود. معناداری آنالیزهای رفتاری با استفاده از تستهای آماری انجام شده است و مدل رانش انتشار تعمیمیافته برای بررسی چگونگی فرایند تصمیمگیری استفاده شده است.
یافتهها:
نتایج نشان میدهند که اطلاعات اجتماعی به طور قابلتوجهی دقت تصمیمگیری شرکتکنندگان را افزایش میدهد، حتی زمانی که شرکتکنندگان اطلاعات را از شرکای بادقت پایین دریافت میکنند. افزایش صحت شرکتکننده به طرز چشمگیری با میزان درستی اطلاعات اجتماعی دریافتشده (از شریک باصحت بالاتر نسبت به شریک باصحت پایینتر) افزایش مییابد، درحالیکه قطعیت شریکان تأثیر چندانی روی این بهبود نمیگذارد. در آنالیزهای مربوط به مدل رانش انتشار از مقایسه دادههای مربوط به آزمایش مرجع و دادههای همراه با اطلاعات اجتماعی، یافتیم که تمام پارامترهای تصمیمگیری از جمله پارامترهای آستانه تصمیم، نقطه شروع و نرخ رانش به صورت معناداری متفاوت هستند و آستانه تصمیم و نقطه شروع در آزمایشات همراه با اطلاعات اجتماعی بیشتر از حالت مرجع و نرخ رانش کمتر از حالت مرجع است، اما تفاوتهای دقت میان مواجهه با شرکای بادقت بالا و پایین عمدتاً تحتتأثیر پارامتر نقطه شروع قرار دارند.
نتیجهگیری:
در آخر، این مطالعه به پژوهشهای مرتبط با تصمیمگیری، رفتار انسانی و بهبود کیفیت تصمیمگیریها ارزشافزوده میدهند و به ما در درک بهتر اثر اطلاعات اجتماعی بر فرایند تصمیمگیری افراد کمک میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/2/3